De huidige complexe situatie van spoor- en wegverkeer bij de dubbele spoorwegovergang in de Tongersestraat zorgt al jaren voor bereikbaarheids-, leefbaarheids- en veiligheidsknelpunten. De te verwachten toename van het treinverkeer maakt de situatie alleen maar nijpender, ook op het lokale wegennet. De gemeente Boxtel, de Rijksoverheid, de provincie Noord-Brabant en ProRail hebben daarom een integraal maatregelenpakket vastgesteld en werken samen aan het verbeteren van de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in Boxtel.
Het maatregelenpakket bestaat uit 5 deelprojecten:
1. Sluiting van de dubbele overweg Tongersestraat
2. De aanleg van Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg (VLK)
3. Maatregelen/aansluiting Tongeren
4. Capaciteitsuitbreiding van de Keulsebaan
5. Fietsonderdoorgang Tongersestraat
De afspraken over de realisatie van het maatregelenpakket zijn in 2015 vastgelegd in een bestuursovereenkomst. In 2022 zijn de bestemmingsplannen voor de fietsonderdoorgang en de Keulsebaan vernietigd door de Raad van State en is een financieel tekort geconstateerd. Het maatregelenpakket is daarom opnieuw tegen het licht gehouden. Dit heeft geleid tot nieuwe bestuurlijke afspraken tussen de partners in december 2023. Er is besloten om extra middelen beschikbaar te stellen om het integrale maatregelenpakket te kunnen realiseren. Hierover hebben we u geïnformeerd op 16 januari 2024.
In deze raadsinformatiebrief informeren we u over de stand van zaken van de verschillende deelprojecten.
1. Sluiting van de dubbele overweg Tongersestraat
Conform de bestuursovereenkomst is het sluiten van de dubbele overweg Tongersestraat afhankelijk van de voortgang van deelproject 2 (zie hierna).
2. De aanleg van Verbindingsweg Ladonk – Kapelweg (VLK)
Er is voor de VLK nog geen zicht op een onherroepelijk bestemmingsplan of een vergunning Wet Natuurbescherming (Wnb). We zijn in afwachting van behandeling van de beroepen door de Raad van State. De termijn waarop dit zal gebeuren is (nog) onbekend. Dat heeft als consequentie dat een actuele
planning op dit moment nog steeds niet te geven is. Daarnaast is er ook nog steeds sprake van onzekerheid op het stikstofdossier. Er is veel onzekerheid over het moment dat er weer vergunningen Wnb kunnen worden afgegeven. Ondertussen wordt wel doorgewerkt aan de voorbereidingen voor de realisatie. (Nadere) onderzoeken worden uitgevoerd, waarvoor grondeigenaren worden benaderd.
3. Maatregelen/aansluiting Tongeren
Voorbereidingen voor het treffen van de maatregelen/aansluiting Tongeren vinden tegelijk plaats met de voorbereidingen voor de aanleg van de VLK.
4. Capaciteitsuitbreiding van de Keulsebaan
De vernietiging van de bestemmingsplannen in augustus 2022 heeft geleid tot een nieuw onderzoek. De gemeente Boxtel en de partners hebben gezocht naar mogelijke oplossingen voor de verkeersproblematiek op de Keulsebaan en hebben ter optimalisatie, en rekening houdend met de gemaakte bezwaren, opnieuw een variantenstudie uitgevoerd. De capaciteit op de Keulsebaan is in de huidige situatie al te weinig en leidt tot onveilige situaties. Ten gevolge van de dubbele overweg Tongersestraat en de groei van het verkeer zal deze hinder verder toenemen. Dit vraagt om een ingreep aan de Keulsebaan. Voorafgaand aan de variantenstudie is onderzocht welke knelpunten zich de komende jaren voordoen op de Keulsebaan en welke maatregelen tenminste nodig zijn. Er is vervolgens een variantenstudie uitgevoerd met als doel om te komen tot ‘de voorkeursvariant’. Besluitvorming door het college van Burgemeester en Wethouders m.b.t. de voorkeursvariant wordt voorbereid. Na de zomer (derde kwartaal 2024) wordt een besluit verwacht.
5. Fietsonderdoorgang Tongersestraat
Het bestemmingsplan voor de Fietsonderdoorgang Tongersestraat is door de Raad van State in augustus 2022 vernietigd. Naar aanleiding hiervan is de juridische haalbaarheid van een nieuw in procedure te brengen omgevingsplan onderzocht. Dit onderzoek, met als uitgangspunt een (nagenoeg) zelfde ligging ter hoogte van de Tongersestraat, wordt afgerond (derde kwartaal 2024). De benodigde planologische procedure wordt verder voorbereid. De verschillende maatregelen zoals hiervoor genoemd zijn verwerkt in het nieuwe mobiliteitsbeleid van de gemeente Boxtel.
Wanneer aan de orde en noodzakelijk informeren we u over ontwikkelingen die wij met de omgeving communiceren.
Dit is een nieuwsbericht van de Gemeente Boxtel.
Vanaf 1 januari 2026 zal de brandweer geen gebruik meer maken van sleutelkluizen om toegang te krijgen tot gebouwen. Dit betekent dat bij een brand of ander incident de brandweer niet langer met een sleutelbuis toegang kan krijgen tot een pand. De verantwoordelijkheid voor toegang ligt voortaan bij de eigenaar of beheerder van het gebouw.
Dura Vermeer voert in opdracht van het SiWO-contract Rijkswaterstaat onderhoudswerkzaamheden aan hun rijkswegen in het areaal Zuid-Nederland Midden. Om de benodigde werkzaamheden veilig en efficiënt uit te kunnen voeren, informeren wij je over het volgende.
Wij zijn trots op de vele ondernemers die onze gemeenten rijk zijn! Ook dit jaar slaan we als gemeente Boxtel en gemeente Sint-Michielsgestel de handen ineen en organiseren we het jaarlijks terugkerende ondernemersontbijt op de Dag van de Ondernemer: vrijdag 15 november 2024. Kom je ook?